vrijdag, juli 21, 2006

Woensdag 12 juli - 'n pittige dag

Gisteren dacht ik al wat heuvels gehad te hebben, maar hier begint het pas echt.
Met m'n atlaskaart is 't wat moeilijk fietsen. Ik probeer 'l Escaut (het Franse deel van de Schelde) te volgen, maar dan kan ik een stuk niet langs fietsen. In een dorpscafeetje schrijft een man een aantal kleine plaatstjes op waar ik langs moet komen: merci!
Bij een tankstation koop ik toch maar een gedetailleerde kaart van de omgeving. Via Cambrai naar Sint Quentin. Dat zelfs de straten in een stad zo op en neer kunnen gaan! Na Sint Quentin lig ik dan ook even in de berm de accu op te laden. Er komt een 'trekker' langs: Ca va? Hij kijkt nog eens om: Gaat het? Best!
Hé een Nederlander, als ik Tjeerd even later achterop rij wisselen we onze plannen even uit. Hij gaat ook naar het zuiden van Frankrijk, maar dan langs de kust naar de Pyreneeën. Op 7 augustus gaat zijn fietsslaapbus terug naar Nederland. Hij zit al aan z'n kilometers voor vandaag en dus naar een camping. 't Gaat alleen verder.
't Is wel erg warm vandaag, maar als mensen zo al je flessen weer even met koud water willen vullen, krijg je weer genoeg energie om verder te gaan.
't Is goed dat ik vandaag de kanalen en riviertjes volg, maar 't is toch nog heel wat meer klimmen dan ik verwacht had. En zelfs een kanaal kan hier zomaar in een berg verdwijnen.

Tegen het donker worden heb ik toch nog bijna 200 kilometer gefietst en neem ik een lekkere duik in het zwembad van een camping in Bourg-et-Comin.

Na de koffie met ..?? bij de Franse overburen weer lekker de tent in.